TheLifeOfLinda

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2014

Pojkar leka med dockor, tjejer leka med bilar?

Av Linda - 14 oktober 2014 14:19

Häromdagen läste jag ett inlägg på Facebook där en skrev att hon inte tänkt köpa docka till sin son, så kände hon när hon var gravid och fram till nu. Sonen är ca 1 år. Nu är hon gravid och då är det klart att han ska få en docka som en egen bebis, bearbetning typ inför komma skall. Jättebra tänkt! Absolut! Men om hon inte blivit gravid? Hade han inte fått någon docka då? Jag ska inte dömma henne för vi alla tänker olika om allt. MEN jag tänker skriva om vad jag tycker.

Jag tror många tyvärr lever kvar i bubblan killar leker med bilar etc och tjejer med dockor etc. Men är det alltid så? Mitt svar är nej! Jag arbetar som förskollärare och ser flera killar som leker i hemvrån likadant tjejer som kör bil etc. Visst mestadels leker kanske killarna med bilar, men de leker även med dockor.
Jag ska vara ärlig. Jag köpte mest typiska "killsaker" till V, men så var vi hos hans mormor och morfar och han visade intresse för dockan mormor hade. Samt att han kört dockvagnen etc några gånger på öppna förskolan. Jag sa till min pappa att jag ska nog köpa en docka till V för han verkar tycka det är intressant. Dagen efter var vi inne i stan och V fick sin första docka, en killdocka ;). En baddocka var det och han tyckte det var roligt. Han hade den när han badade och han höll i den etc etc. Efter ett tag svalnade intresset. Men för mig var det en självklarhet att han skulle få en docka. Det han visar intresse för vill jag kunna erbjuda honom, i den mån det går då såklart. I helgen var vi hos mormor och morfar igen och denna gången fick han med sig min gamla docksäng hem. Nu står den på hans rum. Han var väldigt stolt och ville sova i den själv. Gick ju inte såklart, då blev det en bil en stund istället, för sitta i den kunde han. Så länge han vill får den stå där inne. Tröttnar han, ja då får sängen flytta ut en period för att ge plats åt något annat. Men varför skulle man inte kunna köpa docka till sin son? Varför har en del den synen? Bara för att man gör det får inte sonen automatiskt, långt hår och klänning på sig eller? Eller varför skulle man inte kunna köpa bilar mm till sin dotter? Blir hon automatisk kille då?
Men visst självklart köpa man tuffa "killsaker". Jag köper massor, MEN är heller inte rädd för att köpa något som inte klassas som typiska "killsaker" ifall han visar intresse för det.

Carpe Diem!

 
 
Susanna

Susanna

15 oktober 2014 18:53

Jag tycker barnen ska få leka med precis det dom vill :)

http://www.oslofru.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 22 september 2016 10:44

Paniken jag kände igår; att jag ville ha allt perfekt här hemma tills Bebis kommer, är som bortblåst idag. Vi fick en hel del gjort här igår, så nu är lägenheten skrubbad och iordning plockad. Känns så skönt! Imorgon är sambon ledig, vilket betyde...

Av Linda - 21 september 2016 13:34

Idag har det kommit upp flera bilder på Facebook på nyfödda bebisar bland mina vänner samt vänners vänner. Vill också ha vår Bebis här! Som vi längtar och väntar. Och ja, graviditet nr 2 är precis lika spännande som första graviditeten. Ska bli så sp...

Av Linda - 21 september 2016 11:29

Idag är en sådan där dag som jag känner panik inför förlossningen. Eller inte inför själva förlossningen utan att jag vill att allt ska vara perfekt här hemma när Bebis kommer. Samtidigt är jag extremt trött, vilket gör att paniken blir ju inte mindr...

Av Linda - 15 september 2016 10:11


    (En av alla saker från Ernst) Tänkte dela med mig av de designmärken som jag inreder mest med just nu. Jag kör en härligt blandad "röra" med flera favoriter. För något år sedan fick jag upp ögonen för Ernst. Här hemma finns ljusstakar, mu...

Av Linda - 14 september 2016 10:34

Har funderingar på att starta upp min blogg igen, men har inte bestämt mig ännu. Kommer jag ha tiden? Samtidigt för vem bloggar jag? Måste jag göra inlägg flera gånger om dagen, eller räcker det med när jag själv känner att jag har något jag vill del...

Presentation


Hej! Linda här. I min blogg kan du läsa om min vardag, shopping och om hur det är att vara gravid mm
Hoppas Ni finner nöje i att läsa min blogg!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Gästbok

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards